Privatleasing är något som allt fler svenskar får upp ögonen för. Och vem lockas inte av tanken att kunna köra en helt ny bil utan att behöva punga upp en förmögenhet? Att leasa bil är ett bra alternativ för den som inte vill ta ett billån eller spendera hela sparkassan åt att köpa en ny bil. Men det gäller att hålla koll på vilka villkor som gäller. Annars riskerar privatleasingen att bli en dyr affär. Alla leasingavtal ser olika ut och vad som ingår när du leasar bil beror på hur privatleasingavtalet är utformat. Lyckas du inte undvika de värsta fallgroparna så kommer det antagligen löna sig att äga bilen istället. Detta trots de lånekostnader som det ofta innebär att köpa en helt ny bil.

Så går det till att leasa bil

PrivatleasingAtt leasa bil innebär att man långtidshyr en bil under mellan 1-3 år. Det handlar då om en helt ny bil som man kanske inte hade haft råd att köpa själv. I samband med att du börjar med privatleasing får du skriva på ett leasingavtal där bland annat hyran för bilen regleras. Du behöver alltså inte lägga någon kontantinsats eller startavgift i samband med att du hämtar ut din leasingbil. Istället kommer du att få betala en fast månadskostnad som gäller fram tills dess att leasingavtalet löper ut. När detta sker får du även lämna tillbaks bilen som du leasat. De flesta väljer i samband med detta att hämta ut en ny bil och skriver under ett nytt leasingavtal. Detta är ett sätt att hela tiden få möjlighet att köra de senaste bilmodellerna utan att ta på sig för stort ansvar.

Med privatleasing kan du alltid känna dig trygg ute på vägarna då nya bilar oftast är utrustade med den senaste tekniken. Dessutom behöver du inte tänka på att bilen minskar i värde i takt med att du kör den. Det är ju ändå inte du som ska sälja bilen efter leasingavtalets utgång. Vidare slipper du teckna några stora lån för att ha råd med en ny bil. Fördelarna med att leasa bil är alltså ganska uppenbara. Men precis som när det gäller allt annat så finns det även nackdelar och orosmoment. Dessa går vi igenom mer nedan.

Zmarta

Fallgropar vid privatleasing

Kostnader vid privatleasingMånga lockas alltså av att leasa en helt ny bil till en fast månadsavgift. Men vad få kanske har koll på är de begränsningar som ett leasingavtal kan innebära. Vidare så innebär leasing inte att det inte krävs något underhåll av bilen eller att det inte kan tillkomma andra kostnader än månadsavgiften. Istället kan det stå dig dyrt om du inte kollat upp villkoren i förväg.

Innan du väljer privatleasing bör du även vara medveten om att det enbart är en viss körsträcka som ingår i den avgift du betalar varje månad. Standard för detta brukar ligga runt 1500 mil per år. Du som kör längre än så kommer att behöva betala ett tillägg. Hur tillägget ser ut varierar mellan olika återförsäljare. Det är därför en rekommendation att jämföra leasingavtal innan du bestämmer dig. Leasing är även förenat med ränta som sätts av bilhandlaren eller det institut som erbjuder leasingen. Räntan mellan olika institut varierar och bör undersökas i förväg. Slutligen är det viktigt att veta att ett leasingavtal är bindande. Skulle du till exempel få en ändrad livssituation och helt enkelt inte behöva en bil längre så står du kvar med ditt avtal. Detsamma gäller om du helt plötsligt får behov av en större bil. I detta avseendet är det mer flexibelt att äga en bil som man kan sälja när det sker förändringar i ens liv.

Kostnader utöver månadsavgift

När du tecknar ett privatleasingavtal kommer det att framgå vilken månatlig avgift du ska betala för leasingen. Det kan handla om alltifrån 2000 kr upp till 10 000 kr beroende på vilken bil du väljer att leasa. Ska du exempelvis ha den senaste modellen från Porsche eller Lexus så får du räkna med en månadsavgift i det högre spannet. Om du istället nöjer dig med en nyare bilmodell från Seat så kan du komma betydligt billigare undan. I denna avgift ingår ett visst antal mil som du får köra med bilen varje år. Allt du kör över denna gräns får du betala extra för.

Andra kostnader som inte räknas in i den månatliga leasingavgiften är exempelvis driftkostnader, skatter och besiktningskostnader. Detta är med andra ord saker du bör ta med i din kalkyl innan du bestämmer dig för att leasa en bil. Rutinservice, vägassistans och övrig service är andra saker som du kan komma att få betala själv. Exakt vad som ingår i leasingavtalet varierar nämligen mellan olika återförsäljare. Vad därför noga med att kolla upp vad som gäller. Slutligen så bör du vara medveten om att bilen måste återlämnas i godkänt skick. Skador som återförsäljaren inte anser vara en del av normalt slitage kommer du att få betala extra för. Detta gäller även däck som inte anses vara i tillräckligt bra skick.

Jämför billån hos Lendo

Lönar det sig att leasa?

Om du tagit dig igenom hela denna artikel så har du nog förstått att det både finns fördelar- och nackdelar med privatleasing. Alternativet till leasing är att antingen köpa en ny bil genom ett säkrat billån eller att låna till bil utan säkerhet. Du som har likvida medel kan förstås även betala bilen i sin helhet direkt. Om man ser till den kostnad som blir av att låna till bil så landar totalkostnaden på ungefär densamma som om  du skulle leasa en bil. Fördelen med lån är att du under tre år kanske hinner betala av hela billånet. Samtidigt har du bilen kvar och kan sälja den vid behov och då få pengar tillbaks. Du har då dessutom möjlighet att köpa en ny bil för pengarna du fått för den gamla. Genom att äga din bil blir du inte heller begränsad av giltiga körsträckor eller onormalt slitage. Fördelarna med leasing å andra sidan är att du slipper spara till en kontantinsats. Du behöver inte heller oroa dig över värdeminskning och kan enkelt räkna på vad bilen kostar dig varje månad. Om man ska leasa eller låna till bil är helt enkelt en smaksak som kräver en del tankeverksamhet.

Privatleasing – så funkar det